Lady Makbet

Lady Makbet

panel-3-web

W roku 1233 w bulli papieskiej Grzegorza IX kota uznano za „sługę Diabła”. Następnie, w roku 1484, papież Innocenty VIII nakazał, by wszystkie koty, które widziano w towarzystwie jakiejś kobiety, traktować jako jej stworzenia podopieczne; „czarownice” miano palić na stosie wraz z ich zwierzętami domowymi. Masakra kotów przyczyniła się do rozplenienia się szczurów, a tym samym do zaostrzenia się epidemii dżumy – o którą oskarżano, rzecz jasna, czarownice…
Mona Chollet, Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet 

Lady Makbet jako czwarta Czarownica. Jako kobieta wyzwolona spod dominacji i ograniczeń związanych z przypisywaną jej rolą społeczną. Aspirująca do bycia częścią kobiecej subkultury budowanej na silnych więziach. Działająca w geście solidarności z siostrami-wiedźmami, choć tylko na własną odpowiedzialność i ryzyko. W przeszłości podczas nieobecności Makbeta poddawana “próbie wody” oraz obdukcjom ciała pod kątem “znamion diabła”. Ofiara niesprawiedliwych decyzji społeczno-politycznych, narażona na społeczną niewidzialność, zapomnienie i atrofię. Nękana obietnicą szczęścia wyrosłego na gruncie gniewu, postanawia pomóc trzem siostrom-czarownicom w spełnieniu ich przepowiedni. Roztacza przed mężem wizję władzy i podważa ryzyko porażki. Jej radykalna sprawczość oraz pasywność i spolegliwość Makbeta doprowadza obydwoje do szaleństwa. 

W pracy wideo odnoszącej się do szekspirowskiego “Makbeta” Iza Szostak przyjmuje perspektywę kobiety-czarownicy. Fantazjując o Lady Makbet jako czarownicy, w performatywnym geście odnosi się do Szekspirowskich rytuałów i funkcji kostiumu-atrapy oraz pracuje na własnym ciele i własnej fizyczności. Cielesność eksplorowana przez Szostak odsłania autentyczną ułomność, chorobę i lęki, których artystka doświadcza sama na sobie, lokując je jednocześnie w figurze Lady Makbet. Nieplanowana operacja, jaką artystka przeszła podczas pracy nad projektem, pozwoliła stworzyć ramy dla zmagań ciała tancerki/performerki oraz zmagań funkcjonującego w męskim świecie ciała Lady Makbet.

Koncept, choreografia, reżyseria: Iza Szostak
Muzyka: Kuba Słomkowski ( I Am Sorry Dave), Sicarios Unidos
Kamera i montaż: Yulia Krivich
Kostium: Maja Bączyńska (1. Bordowa sylwetka „Redrum”, 2. Płaszcz „Redrum”)
Make up: Nastia Redchyts
Mastering: Rafał Smoliński
Występują: Lady Makbet: Iza Szostak, Makbet: Kuba Słomkowski, Czarownice (głos): Natalia Przybysz
Wykorzystano fragmenty “Makbeta”- tłumaczenie Leon Ulrich

Cześć ci, Makbecie! Cześć ci, tanie Glamis!

Cześć ci, Makbecie! Cześć ci, tanie Kawdor!

Cześć ci, Makbecie! Przyszły królu, cześć ci!

Zostaw Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Compare
Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping